Rozszerzanie diety tydzień 13 (raczkujac.pl)

Rozszerzamy dietę – tydzień 13

Poniżej znajdziesz podsumowanie trzynastego tygodnia rozszerzania diety mojego młodszego synka. 

Jeśli chcesz obserwować nasze postępy z dnia na dzień to przypominam, że relacjonuję je na bieżąco w relacjach na moim profilu na Instagramie i na stronie na Facebooku.

Podsumowanie poprzednich tygodni rozszerzania diety znajdziesz tutaj:

Podsumowując nasz dwunasty tydzień rozszerzania diety:

  • synek zjada coraz więcej, mam wrażenie, że czeka już z niecierpliwością na posiłki, a spora część proponowanej przeze mnie porcji faktycznie ląduje w brzuszku, co zdecydowanie potwierdza zawartość pieluszki 🙂
  • synek radzi już sobie bardzo sprawnie, także z chwytaniem małych kawałków, ale wciąż sporo rozrzuca 🙂 pokochał borówki i na nich świetnie udoskonala chwyt szczypcowy 🙂
  • synek woli jeść samodzielnie, ale jeśli w jadłospisie jest zupa lub kaszka to docenił już, że podane przeze mnie na łyżeczce może łatwiej zjeść, co mnie cieszy pod kątem jedzenia poza domem 🙂
  • synek je trzy posiłki w ciągu dnia, pory jedzenia przedstawiają się teraz następująco: śniadanie koło 10/11, obiad koło 15/16 i kolacja koło 19, pomiędzy tymi posiłkami synek je mleko z piersi na żądanie
  • wprowadziliśmy już:
    • z produktów zbożowych: ryż, kasze: jaglaną, mannę, gryczaną białą (niepalona), jęczmienną, orkiszową i kukurydzianą, makaron pszenny pełnoziarnisty, płatki: jaglane, ryżowe, owsiane, orkiszowe, jęczmienne, mąkę kukurydzianą, ekspandowany amarantus, bułkę pszenną i chleb
    • z warzyw: marchewkę, ziemniaka, pietruszkę, dynię, brokuła, bakłażana, selera, batata, buraka, pora, kalarepę, kukurydzę, cukinię, szparagi, pomidora, ogórka zielonego, paprykę, soczewicę czerwoną, fasolkę szparagową, kalafiora, cebulę
    • z owoców: awokado, borówki, jabłko, banana, gruszkę, truskawki, maliny, śliwki (suszone i świeże), morele (suszone i świeże), nektarynki, rodzynki
    • z mięs: dorsza, halibuta, łososia,  indyka, kurczaka, polędwiczkę wieprzową, cielęcinę
    • z nabiału: jogurt naturalny
    • jajko kurze
    • nasiona słonecznika, pestki dyni, siemię lniane
  • do każdego posiłku proponuję synkowi wodę
  • na razie nie zaobserwowałam żadnych reakcji alergicznych.

Poniżej zamieszczam szczegółowy jadłospis z kolejnego tygodnia rozszerzania diety wraz z krótkimi komentarzami odnośnie przebiegu poszczególnych dni.

View this post on Instagram

W ten weekend udało mi się kupić ładny kawałek cielęciny, więc zrobiłam gulasz (pokazywałam w relacji). A dla najmłodszego konsumenta, który preferuje duże kawałki, zrobiłam coś na kształt gulaszu, czyli duszoną cielęcinę z warzywami (tymi samymi, których użyłam do gulaszu). Ponieważ nieskromnie muszę przyznać, że wyszło bardzo smacznie i aromatycznie, to chciałabym się z Wami podzielić przepisem 😋 --------------------------------------------------- Duszona cielęcina z warzywami Składniki 1 łyżka oleju roślinnego (ja użyłam rzepakowego) kawałek cebuli 3 plastry cielęciny 1/4 papryki czerwonej 1/4 papryki żółtej 1/4 papryki zielonej 2 nieduże marchewki 2 nieduże ziemniaki 1 pomidor natka pietruszki lub koperek Przygotowanie W garnku rozgrzałam olej i wrzuciłam poszatkowaną cebulę z mięsem. Następnie podlałam ciepłą, przegotowaną wodą, tak, żeby nie zakryć mięsa, czyli, żeby całość się dusiła, a nie gotowała. Mięso z cebulą dusiłam ok. 20 minut. Każdy kawałek papryki przekroiłam wzdłuż na pół, marchewkę i ziemniaki pokroiłam w słupki. Dodałam warzywa do garnka z mięsem. Po kolejnych 20 minutach dodałam pomidora, z którego wcześniej odkroiłam skórę a potem pokroiłam w kostkę. Dusiłam jeszcze całość 30-45 minut, aż mięso było miękkie. Podczas gotowania zaglądałam co jakiś czas, żeby sprawdzić czy nie trzeba dolać nieco wody. Pod koniec dodałam jeszcze posiekany koperek. Dodałabym natki, ale akurat nie miałam 🙂 ------------------------------------------------- Wyszły mi z tego dwie porcje dla malucha i jeszcze trochę do rozdania dla innych, szczególnie mięsa. Bo taki maluch (u nas właśnie stuknęło 9 miesięcy🙉) nie powinien jeść na raz więcej ugotowanego mięsa niż jakieś 15 g, czyli mniej więcej 3 łyżeczki czy 3 nieduże kawałki. A ponieważ dostałam od Was sporo pytań o przepis na gulasz, to przypominam, że przepis na gulasz z cielęciny można znaleźć na blogu. Tym razem wzbogaciłam go o paprykę 😊 ➡️ https://www.raczkujac.pl/gulasz-z-cieleciny/ Aktywny link wrzuciłam do bio @raczkujac

A post shared by Marta Miśkiewicz (@raczkujac) on

Rozszerzanie diety – tydzień 13

Dzień 85

Śniadanie: placki bananowo-owsiane, morelka i śliwka

Zostało mi trochę kleiku z siemienia lnianego, więc zrobiłam jeszcze placki na śniadanie.

Składniki

1 nieduży banan
50 g płatków owsianych
ok. 2 łyżki kleiku z siemienia lnianego (jak go zrobić opisywałam w poprzednim tygodniu)
1 łyżeczka oleju kokosowego

Banana rozgniotłam widelcem, wymieszałam z resztą składników, uformowałam placki (wyszło mi 6) i piekłam w piekarniku rozgrzanym do 200 stopni 10-15 min z jednej strony, 5-10 z drugiej.

Obiad: pieczone ziemniaki i bataty, gotowane na parze: marchewka i fasolka szparagowa

Kolacja: pieczone placki z cukinii

Dzień 86

Śniadanie: placki bananowo-owsiane, morelka i banan

Obiad: kurczak duszony z cukinią i papryką, kasza gryczana biała, świeży ogórek

Przepis na kurczaka zamieściłam w zestawieniu z poprzedniego tygodnia.

Kolacja: ryż z duszonym jabłkiem i borówki

Dzień 87

Śniadanie: kaszka manna z suszoną śliwką, banan, borówki

Synek bardzo polubił borówki 🙂

Obiad: zupa jarzynowa z brokułami i kalafiorem podana z kaszą jęczmienną, osobno warzywa z zupy: kalafior, brokuł, ziemniak, marchewka

Kaszę ugotowałam osobno i dodałam do zupy. Zwykle tak robię, gdyż pozwala mi to zamieniać dodatki i jednego dnia podać z kaszą, a innego z ryżem czy soczewicą.

Kolacja: pół jajka na twardo, świeża papryka i ogórek

Dzień 88

Śniadanie: jogurt naturalny z ekspandowanym amarantusem, borówki, banan

Obiad: omlet z połowy jajka z papryką, pomidorkami koktajlowymi i koperkiem, zupka jarzynowa z brokułami i z kalafiorem z kaszą jęczmienną

Letni obiad na szybko, zupka z dnia poprzedniego.

Kolacja: płatki owsiane z gruszką i borówkami

Ponieważ synek w pierwszej kolejności rzuca się na borówki to na zdjęcie załapało się już tylko kilka 🙂

Dzień 89

Śniadanie: płatki orkiszowe z suszoną morelą, bananem i borówkami

Obiad: łosoś pieczony z papryką i pomidorkami koktajlowymi, kasza jęczmienna, świeży ogórek

Kasza była wszędzie 🙂

Kolacja: płatki ryżowe z nektarynką i oczywiście… borówkami

Dzień 90

Śniadanie: amarantuski z bananem i borówkami

Obiad: duszona cielęcina z warzywami: papryką w trzech kolorach, marchewką, ziemniakami i cebulą

Przepisem na duszoną cielęcinę podzieliłam się w poście na Instagramie, do którego link wrzuciłam powyżej.

Kolacja: kanapki z awokado, świeży pomidor i ogórek

Pomidor i ogórek prosto z ogródka od moich rodziców, pyszności, zupełnie inny smak niż ze sklepu.

Dzień 91

Śniadanie: owsianka z nektarynką, śliwką i borówkami

Obiad: łosoś pieczony z pomidorkami koktajlowymi, papryką, bakłażanem i ziemniakiem

Kolacja: makaron pełnoziarnisty z sosem z pomidorów i pieczonego bakłażana z bazylią

3 średnie pomidory obrałam ze skóry i pokroiłam w kostkę. Wrzuciłam do garnka i dodałam łyżkę masła klarowanego. Dusiłam kilka minut, a potem dodałam pokrojonego w kostkę bakłażana (połowę), którego miałam już wcześniej upieczonego. 

Często piekę więcej warzyw przy okazji używania piekarnika i potem wykorzystuję, np. do sosu, jako dodatek do dania albo zamieniam w pastę warzywną. 

Dusiłam całość aż sos zgęstniał, a pod koniec dodałam kilka listków bazylii.

Bardzo szybkie danie – od momentu wstawienia wody na makaron do jego ugotowania (a gotował się 10 min) sos był gotowy.

Spodobał Ci się ten post? Podziel się wrażeniami ze znajomymi!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*