Rozszerzanie diety tydzień 13 (raczkujac.pl)

Rozszerzamy dietę – tydzień 13

Poniżej znajdziesz podsumowanie trzynastego tygodnia rozszerzania diety mojego młodszego synka. 

Jeśli chcesz obserwować nasze postępy z dnia na dzień to przypominam, że relacjonuję je na bieżąco w relacjach na moim profilu na Instagramie i na stronie na Facebooku.

Podsumowanie poprzednich tygodni rozszerzania diety znajdziesz tutaj:

Podsumowując nasz dwunasty tydzień rozszerzania diety:

  • synek zjada coraz więcej, mam wrażenie, że czeka już z niecierpliwością na posiłki, a spora część proponowanej przeze mnie porcji faktycznie ląduje w brzuszku, co zdecydowanie potwierdza zawartość pieluszki 🙂
  • synek radzi już sobie bardzo sprawnie, także z chwytaniem małych kawałków, ale wciąż sporo rozrzuca 🙂 pokochał borówki i na nich świetnie udoskonala chwyt szczypcowy 🙂
  • synek woli jeść samodzielnie, ale jeśli w jadłospisie jest zupa lub kaszka to docenił już, że podane przeze mnie na łyżeczce może łatwiej zjeść, co mnie cieszy pod kątem jedzenia poza domem 🙂
  • synek je trzy posiłki w ciągu dnia, pory jedzenia przedstawiają się teraz następująco: śniadanie koło 10/11, obiad koło 15/16 i kolacja koło 19, pomiędzy tymi posiłkami synek je mleko z piersi na żądanie
  • wprowadziliśmy już:
    • z produktów zbożowych: ryż, kasze: jaglaną, mannę, gryczaną białą (niepalona), jęczmienną, orkiszową i kukurydzianą, makaron pszenny pełnoziarnisty, płatki: jaglane, ryżowe, owsiane, orkiszowe, jęczmienne, mąkę kukurydzianą, ekspandowany amarantus, bułkę pszenną i chleb
    • z warzyw: marchewkę, ziemniaka, pietruszkę, dynię, brokuła, bakłażana, selera, batata, buraka, pora, kalarepę, kukurydzę, cukinię, szparagi, pomidora, ogórka zielonego, paprykę, soczewicę czerwoną, fasolkę szparagową, kalafiora, cebulę
    • z owoców: awokado, borówki, jabłko, banana, gruszkę, truskawki, maliny, śliwki (suszone i świeże), morele (suszone i świeże), nektarynki, rodzynki
    • z mięs: dorsza, halibuta, łososia,  indyka, kurczaka, polędwiczkę wieprzową, cielęcinę
    • z nabiału: jogurt naturalny
    • jajko kurze
    • nasiona słonecznika, pestki dyni, siemię lniane
  • do każdego posiłku proponuję synkowi wodę
  • na razie nie zaobserwowałam żadnych reakcji alergicznych.

Poniżej zamieszczam szczegółowy jadłospis z kolejnego tygodnia rozszerzania diety wraz z krótkimi komentarzami odnośnie przebiegu poszczególnych dni.

View this post on Instagram

W ten weekend udało mi się kupić ładny kawałek cielęciny, więc zrobiłam gulasz (pokazywałam w relacji). A dla najmłodszego konsumenta, który preferuje duże kawałki, zrobiłam coś na kształt gulaszu, czyli duszoną cielęcinę z warzywami (tymi samymi, których użyłam do gulaszu). Ponieważ nieskromnie muszę przyznać, że wyszło bardzo smacznie i aromatycznie, to chciałabym się z Wami podzielić przepisem 😋 --------------------------------------------------- Duszona cielęcina z warzywami Składniki 1 łyżka oleju roślinnego (ja użyłam rzepakowego) kawałek cebuli 3 plastry cielęciny 1/4 papryki czerwonej 1/4 papryki żółtej 1/4 papryki zielonej 2 nieduże marchewki 2 nieduże ziemniaki 1 pomidor natka pietruszki lub koperek Przygotowanie W garnku rozgrzałam olej i wrzuciłam poszatkowaną cebulę z mięsem. Następnie podlałam ciepłą, przegotowaną wodą, tak, żeby nie zakryć mięsa, czyli, żeby całość się dusiła, a nie gotowała. Mięso z cebulą dusiłam ok. 20 minut. Każdy kawałek papryki przekroiłam wzdłuż na pół, marchewkę i ziemniaki pokroiłam w słupki. Dodałam warzywa do garnka z mięsem. Po kolejnych 20 minutach dodałam pomidora, z którego wcześniej odkroiłam skórę a potem pokroiłam w kostkę. Dusiłam jeszcze całość 30-45 minut, aż mięso było miękkie. Podczas gotowania zaglądałam co jakiś czas, żeby sprawdzić czy nie trzeba dolać nieco wody. Pod koniec dodałam jeszcze posiekany koperek. Dodałabym natki, ale akurat nie miałam 🙂 ------------------------------------------------- Wyszły mi z tego dwie porcje dla malucha i jeszcze trochę do rozdania dla innych, szczególnie mięsa. Bo taki maluch (u nas właśnie stuknęło 9 miesięcy🙉) nie powinien jeść na raz więcej ugotowanego mięsa niż jakieś 15 g, czyli mniej więcej 3 łyżeczki czy 3 nieduże kawałki. A ponieważ dostałam od Was sporo pytań o przepis na gulasz, to przypominam, że przepis na gulasz z cielęciny można znaleźć na blogu. Tym razem wzbogaciłam go o paprykę 😊 ➡️ https://www.raczkujac.pl/gulasz-z-cieleciny/ Aktywny link wrzuciłam do bio @raczkujac

A post shared by Marta Miśkiewicz (@raczkujac) on

Rozszerzanie diety – tydzień 13

Dzień 85

Śniadanie: placki bananowo-owsiane, morelka i śliwka

Zostało mi trochę kleiku z siemienia lnianego, więc zrobiłam jeszcze placki na śniadanie.

Składniki

1 nieduży banan
50 g płatków owsianych
ok. 2 łyżki kleiku z siemienia lnianego (jak go zrobić opisywałam w poprzednim tygodniu)
1 łyżeczka oleju kokosowego

Banana rozgniotłam widelcem, wymieszałam z resztą składników, uformowałam placki (wyszło mi 6) i piekłam w piekarniku rozgrzanym do 200 stopni 10-15 min z jednej strony, 5-10 z drugiej.

Obiad: pieczone ziemniaki i bataty, gotowane na parze: marchewka i fasolka szparagowa

Kolacja: pieczone placki z cukinii

Dzień 86

Śniadanie: placki bananowo-owsiane, morelka i banan

Obiad: kurczak duszony z cukinią i papryką, kasza gryczana biała, świeży ogórek

Przepis na kurczaka zamieściłam w zestawieniu z poprzedniego tygodnia.

Kolacja: ryż z duszonym jabłkiem i borówki

Dzień 87

Śniadanie: kaszka manna z suszoną śliwką, banan, borówki

Synek bardzo polubił borówki 🙂

Obiad: zupa jarzynowa z brokułami i kalafiorem podana z kaszą jęczmienną, osobno warzywa z zupy: kalafior, brokuł, ziemniak, marchewka

Kaszę ugotowałam osobno i dodałam do zupy. Zwykle tak robię, gdyż pozwala mi to zamieniać dodatki i jednego dnia podać z kaszą, a innego z ryżem czy soczewicą.

Kolacja: pół jajka na twardo, świeża papryka i ogórek

Dzień 88

Śniadanie: jogurt naturalny z ekspandowanym amarantusem, borówki, banan

Obiad: omlet z połowy jajka z papryką, pomidorkami koktajlowymi i koperkiem, zupka jarzynowa z brokułami i z kalafiorem z kaszą jęczmienną

Letni obiad na szybko, zupka z dnia poprzedniego.

Kolacja: płatki owsiane z gruszką i borówkami

Ponieważ synek w pierwszej kolejności rzuca się na borówki to na zdjęcie załapało się już tylko kilka 🙂

Dzień 89

Śniadanie: płatki orkiszowe z suszoną morelą, bananem i borówkami

Obiad: łosoś pieczony z papryką i pomidorkami koktajlowymi, kasza jęczmienna, świeży ogórek

Kasza była wszędzie 🙂

Kolacja: płatki ryżowe z nektarynką i oczywiście… borówkami

Dzień 90

Śniadanie: amarantuski z bananem i borówkami

Obiad: duszona cielęcina z warzywami: papryką w trzech kolorach, marchewką, ziemniakami i cebulą

Przepisem na duszoną cielęcinę podzieliłam się w poście na Instagramie, do którego link wrzuciłam powyżej.

Kolacja: kanapki z awokado, świeży pomidor i ogórek

Pomidor i ogórek prosto z ogródka od moich rodziców, pyszności, zupełnie inny smak niż ze sklepu.

Dzień 91

Śniadanie: owsianka z nektarynką, śliwką i borówkami

Obiad: łosoś pieczony z pomidorkami koktajlowymi, papryką, bakłażanem i ziemniakiem

Kolacja: makaron pełnoziarnisty z sosem z pomidorów i pieczonego bakłażana z bazylią

3 średnie pomidory obrałam ze skóry i pokroiłam w kostkę. Wrzuciłam do garnka i dodałam łyżkę masła klarowanego. Dusiłam kilka minut, a potem dodałam pokrojonego w kostkę bakłażana (połowę), którego miałam już wcześniej upieczonego. 

Często piekę więcej warzyw przy okazji używania piekarnika i potem wykorzystuję, np. do sosu, jako dodatek do dania albo zamieniam w pastę warzywną. 

Dusiłam całość aż sos zgęstniał, a pod koniec dodałam kilka listków bazylii.

Bardzo szybkie danie – od momentu wstawienia wody na makaron do jego ugotowania (a gotował się 10 min) sos był gotowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*