Placki z cukinii (raczkujac.pl)

Placki z cukinii

Pyszne placki z cukinii dla całej rodziny. Proponowana porcja pozwoli najeść się nie tylko maluchowi, ale także i rodzicom 🙂 Na porcję dla dziecka proponuję 3-4 placki, chyba, że ma chęć na więcej 🙂

Pamiętajcie, żeby każdą cukinię przed użyciem do jakiejkolwiek potrawy najpierw na surowo spróbować. Trafiają się bowiem cukinie gorzkie w smaku, które nie tylko zrujnują Wam gotowe danie, ale też mogą być szkodliwe dla Waszego zdrowia. Ja zawsze odkrawam kawałek i próbuję przed użyciem, od kiedy zdarzyło mi się przygotować danie dla synka z taką właśnie gorzką cukinią. Ponieważ był to przepis, który już kilka razy robiłam, nie spróbowałam gotowej potrawy przed podaniem. Zdziwiłam się, gdy synek skrzywił się po pierwszej łyżce i nie bardzo chciał dalej jeść, ale jak spróbowałam to już wiedziałam dlaczego 🙁 Na szczęście nic się nie stało, bo maluch nie zjadł zbyt dużo, ale trochę się wystraszyłam jak poczytałam o co chodzi.

Za gorzki smak takiej cukinii odpowiadają toksyny o nazwie kukurbitacyny, które znajdują się w warzywach takich jak właśnie cukinia, czy też ogórek, a ich zadaniem jest ochrona przed pasożytami. Pamiętacie opowieści o tym, że ogórek należy kroić od jaśniejszego lub cieńszego końca, żeby nie był gorzki? To niestety tylko przesąd, za gorzki smak odpowiadają tu także wspomniane wyżej toksyny. Zwykle znajdują się one w stężeniu na tyle niedużym, że nie mają wpływu na smak, ale sporadycznie zdarza się, że ich stężenie, ze względu na gorsze warunki w jakich rosło warzywo, jest na tyle duże, że może być dla nas szkodliwe. Ponieważ jednak dania z użyciem takich warzyw stają się zwykle niejadalne to rzadko dochodzi do zatruć. Niemniej jednak, żeby nie trzeba było wyrzucać całej naszej pracy do kosza lub w przypadku bardziej wytrwałych konsumentów (kogoś kto np. nie chce być niemiły dla kucharki 🙂 ), uniknąć bólu brzucha i innych symptomów zatrucia pokarmowego, warto najpierw spróbować kawałek warzywa przed jego użyciem.

Porcja: ok. 400 g – ok. 16 placków, proponowana porcja dla dziecka – 100 g – ok. 4 placki

Przeznaczenie: dla dzieci powyżej 10 miesiąca życia

Składniki

cukinia – 600 g
1 jajko kurze – ok. 55 g
czosnek – 1 nieduży ząbek
mąka pszenna – 70 g (można zastąpić kukurydzianą, lub użyć pół na pół pszennej i kukurydzianej)
sól morska – szczypta (opcjonalnie)
masło klarowane – ok. 10 g (do smażenia)

Przygotowanie

Cukinię dokładnie umyj i obierz. Jeśli cukinia jest młoda i pochodzi ze sprawdzonego źródła możesz jej nie obierać, wtedy tylko dokładnie wyczyść skórkę. Następnie cukinię zmiksuj i ze względu na dużą ilość wody w tym warzywie w kolejnym kroku odcedź otrzymaną pulpę przez sitko. Większość wody powinna spłynąć samoistnie, ale warto też jej nadmiar dodatkowo odcisnąć.

Czosnek przeciśnij przez praskę. Jajko dokładnie umyj, możesz też dodatkowo sparzyć je wrzątkiem.

Cukinię przełóż do miski, wbij jajko, dodaj czosnek i szczyptę soli, a na koniec wsyp mąkę i wszystkie składniki dokładnie wymieszaj. Ciasto powinno mieć konsystencję gęstej śmietany.

Na patelni rozgrzej masło klarowane i smaż placki z obu stron, aż się lekko zarumienią. Smacznego!

Tabela wartości odżywczych

ProduktIlość [g]Kalorie [kcal]Białko [g]Tłuszcze [g]Węglowodany [g]
SUMA736497.123.716.619.3
cukinia600788.41.218.6
jajko kurze całe5575.96.85.40.4
czosnek11.40.100.3
mąka pszenna702528.400
masło klarowane1089.80100

Tabela wartości odżywczych dla 1/4 porcji – ok. 100 g (ok. 4 placki)

ProduktIlość [g]Kalorie [kcal]Białko [g]Tłuszcze [g]Węglowodany [g]
SUMA184.1124.45.94.24.9
cukinia15019.52.10.34.7
jajko kurze całe13.8191.71.40.1
czosnek0.30.4000.1
mąka pszenna17.5632.100
masło klarowane2.522.502.50

Spróbuj też innych przepisów

Spodobał Ci się ten post? Podziel się wrażeniami ze znajomymi!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*