Pieczone placki warzywne z dynią (edit)

Pieczone placki warzywne z dynią

Dzisiaj środa, a więc kolejna propozycja z dynią 🙂 Tym razem będą to pieczone bezglutenowe placki warzywne, które nadają się nawet dla dzieci dopiero rozpoczynających rozszerzanie diety.

Jeśli Twój maluszek nie lubi tzw. papek to takie placki będą dla niego świetną alternatywą – dzięki wybranej metodzie pieczenia są przygotowane bez użycia tłuszczu, a dzięki bezglutenowej mące kukurydzianej są lekkostrawne.

Proponuję zrobienie od razu większej liczby placków dla całej rodziny – są zdrowe i smaczne, sprawdzą się zarówno na śniadanie, obiad jak i kolację 🙂 Dla starszych dzieci można pomyśleć o dodaniu przypraw – np. czosnku, szczypty pieprzu, słodkiej czerwonej papryki itp. Można też odłożyć porcję ciasta przeznaczoną dla dziecka, a resztę dodatkowo przyprawić według uznania, np. posolić. Trzeba wtedy tylko uważać, żeby się nie pomylić ?

Do ciasta na placki dodałam jajko. Zgodnie z nowymi zaleceniami specjalistów jajko można wprowadzać już od początku rozszerzania diety, jeśli dietę rozszerzasz od 7 miesiąca. Najlepiej wprowadzać je jednak dopiero po podaniu pierwszych warzyw, owoców, mięsa itp. Natomiast można podawać od razu i białko i żółtko jajka, nie trzeba zaczynać od samego żółtka. Ważne, aby po pierwszym podaniu jajka obserwować reakcję dziecka, gdyż może ono wywoływać reakcję alergiczną.

Porcja: ok. 500 g – ok. 12 placków, proponowana porcja dla dziecka – 100 g – ok. 2-3 placki

Przeznaczenie: dla dzieci powyżej 6 miesiąca życia

Składniki

dynia – 300 g (można też wykorzystać gotowe purée z dyni, o tym jak je przygotować przeczytasz tu, wtedy ok. 200 g)
cukinia – 150 g
ziemniaki – 200 g
marchew – 100 g
1 jajko kurze – ok. 55 g
mąka kukurydziana – 80 g
koperek lub natka pietruszki – szczypta
pieprz – szczypta (opcjonalnie – dla dzieci po 10 miesiącu)
czosnek – 1 nieduży ząbek (opcjonalnie – dla dzieci po 10 miesiącu)

Przygotowanie

Warzywa dokładnie umyj, obierz, dynię dodatkowo pozbaw gniazda nasiennego. Następnie zmiksuj lub zetrzyj wszystkie warzywa na tarce o drobnych oczkach. Nadmiar wody z warzyw należy następnie odcedzić przy pomocy sitka, szczególnie w przypadku dyni i cukinii, ale także ziemniaków. Jest to bardzo ważne, gdyż ciasto na placki nie może być zbyt mokre.

Koperek lub natkę dokładnie opłucz pod bieżącą wodą i drobno posiekaj. Czosnek (dla starszych dzieci) przeciśnij przez praskę.

Jajko dokładnie umyj, możesz też dodatkowo sparzyć je wrzątkiem.

Starte warzywa przełóż do miski, wbij jajko, wsyp mąkę i dodaj przyprawy. Wszystkie składniki dokładnie wymieszaj.

Wyłóż blachę papierem do pieczenia, a następnie uformuj placki. Placki włóż do nagrzanego do 200 stopni piekarnika i piecz 15-20 minut z jednej strony, a potem odwróć je na drugą stronę i piecz jeszcze z 10 minut, żeby się ładnie dopiekły z obu stron. Oczywiście wszystko zależy od grubości i wielkości placków, więc warto zajrzeć do piekarnika od czasu do czasu, przynajmniej za pierwszym razem.

Alternatywnie, w przypadku starszych dzieci (po 10-11 miesiącu), placki można usmażyć na patelni na oleju kokosowym lub maśle klarowanym. Smacznego!

Spróbuj też innych przepisów

Tabela wartości odżywczych

ProduktIlość [g]Kalorie [kcal]Białko [g]Tłuszcze [g]Węglowodany [g]
SUMA885648.624.310.5122.3
cukinia15019.52.10.34.7
ziemniaki2001503.40.438
dynia300843.90.914.7
marchew100280.90.38.5
mąka kukurydziana80291.27.23.256
jajko kurze całe5575.96.85.40.4

Tabela wartości odżywczych dla sugerowanej porcji dla dziecka

ProduktIlość [g]Kalorie [kcal]Białko [g]Tłuszcze [g]Węglowodany [g]
SUMA177129.74.92.224.4
cukinia303.90.40.10.9
ziemniaki40300.70.17.6
dynia6016.80.80.22.9
marchew205.60.20.11.7
mąka kukurydziana1658.21.40.611.2
jajko kurze całe1115.21.41.10.1
Spodobał Ci się ten post? Podziel się wrażeniami ze znajomymi!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*