Święta z dzieckiem (raczkujac.pl)

Maluch przy świątecznym stole

Święta to magiczny czas, a Święta z dzieckiem to zupełnie nowe doznania 🙂 Ta atmosfera, rodzina, prezenty i te… smaki! Potrawy, które napełniają cały dom zapachem jednoznacznie kojarzącym się z tym wyjątkowym okresem. Dania, które często jemy tylko raz w roku. Nic więc dziwnego, że chcemy te smaki dzielić z naszymi maluszkami. Ale warto zawsze zadać sobie pytanie – czy to danie na pewno nadaje się dla dziecka?

Pamiętaj że dań dla niemowląt nie dosalamy ani nie słodzimy oraz, że są produkty, których w diecie dziecka powinniśmy unikać, takie jak produkty wysoko przetworzone czy smażone. Więcej na ten temat pisałam tutaj.

Jedzenie wspólnie z maluszkiem z jednego stołu wymaga odpowiedniego przygotowania dań, które się na nim znajdą. Jeśli były przygotowane z użyciem kostek rosołowych czy gotowców z kartonów to lepiej ich dziecku nie podawać. Potrawy, których będzie próbować maluszek nie powinny być solone ani słodzone, ale chociaż my możemy być przyzwyczajeni do ograniczania soli i cukru w kuchni, niekoniecznie może to odpowiadać całej rodzinie. Dlatego przygotowałam dla Ciebie kilka wskazówek, które, mam nadzieję, pomogą bez zbytniego stresu i napięcia przygotować Wigilię tak, aby wszystkim smakowało, a jednocześnie dziecko mogło bezpiecznie zjeść z Wami.

Zadbaj o to, aby na stole pojawiły się tradycyjne dania w zdrowszej wersji

Pamiętaj, że dla niemowlaka przed ukończeniem pierwszego roku życia głównym pokarmem jest mleko – mamy lub modyfikowane. Dlatego nie ma potrzeby szykować dla niego całego wigilijnego menu, wystarczy że na stole znajdzie się kilka zdrowych dań których będzie mógł spróbować. Zadbaj o to, aby na stole znalazły się np. warzywa gotowane na parze, a oprócz ryby smażonej, także ryba duszona lub pieczona.

W zasadzie dla starszego malucha zasada jest taka sama. Po prostu dopilnuj, żeby na stole znalazły się tradycyjne dania w zdrowszej – pieczonej, duszonej bądź gotowanej wersji. Jeśli brakuje Ci inspiracji na to jak takie dania przygotować polecam świąteczny eBook, który przygotowałam specjalnie dla Ciebie, a który możesz pobrać zapisując się na newsletter. Znajdziesz w nim 12 propozycji wigilijnych potraw, które zachwycą całą rodzinę i jednocześnie uwzględnią potrzeby Twojego maluszka.

Nie stresuj się jeśli dziecko nie zje za dużo. Święta to mnóstwo emocji – spotkania z rodziną, choinka, prezenty, wyjątkowy nastrój. Dzieje się wiele ciekawszych rzeczy dla małego człowieka niż siedzenie przy stole 🙂 A duże emocje nie sprzyjają jedzeniu.

Nie przygotowuj specjalnej wersji skomplikowanego świątecznego dania tylko dla dziecka

Napracujesz się dodatkowo, a wcale nie jest powiedziane, że dziecko będzie chciało je zjeść. Szczególnie, jeśli będzie miało z nim kontakt dopiero po raz pierwszy w życiu. Zamiast tego polecam dostosować danie tak, aby mogła je zjeść cała rodzina lub przygotować sprawdzoną potrawę z rybką, którą Twoje dziecko uwielbia.

Dopraw danie dopiero po odłożeniu porcji dla dziecka

Najprostszym sposobem na przygotowanie potrawy, którą zje ze smakiem cała rodzina, a jednocześnie będzie odpowiednia dla maluszka, jest odłożenie porcji dla dziecka przed dodaniem przypraw. Szczególnie mam tu na myśli sól. W pierwszych latach życia dziecka wystarczająca ilość soli jest dostarczana naturalnie w spożywanych produktach, np. warzywach. Zbyt duże spożycie soli stanowi obciążenie dla nerek maluszka, dlatego warto o tym pamiętać także w Święta. Pozostałe przyprawy stosuj według uznania. Nie ma przeciwwskazań, żeby dziecko zjadło ostrzej przyprawione danie, jeśli mu takie smakuje i nie ma potem problemów z brzuszkiem.

Jeśli Wigilię spędzacie u rodziny i nie wiesz czy na stole znajdzie się coś odpowiedniego dla dziecka zaproponuj, że sama też coś przyniesiesz lub poproś o odłożenie porcji dla dziecka przed doprawieniem dań solą.

Grzybom mówimy zdecydowane nie

Pamiętaj że przed 12 rokiem życia dziecko nie powinno jeść grzybów leśnych ze względu na ryzyko zatrucia. Grzyby hodowlane, takie jak pieczarki można podawać maluchom po pierwszym roku życia, ale ja byłabym tu ostrożna. Grzyby są ciężkostrawne, a ból brzucha nie jest raczej mile widzianym świątecznym kompanem. Jeśli więc miałby to być pierwszy kontakt z grzybami dla dziecka to lepiej przełożyć kosztowanie pieczarek na inną, spokojniejszą okazję. Dlatego radziłabym unikać dań, które zawierają grzyby, szczególnie leśne, np. zupy grzybowej. Zdecydowanie lepszym wyborem dla dziecka będzie barszcz czerwony.

Zadbaj o zdrowe przekąski na stole

Nie chodzi mi tu o to, żeby dziecku odmawiać kawałka domowego ciasta. Przy czym podkreślam – domowego. Kupne ciasta zawierają często składniki, których wolelibyśmy uniknąć, np. szkodliwe tłuszcze, sztuczne barwniki itp.

Jeśli maluch nie ma jeszcze skończonego roku to deser w postaci ciasta naprawdę nie jest mu potrzebny do szczęścia, niezależnie od tego co mówią babcie czy ciocie 😉 Także jeśli nie chcesz, aby Twoje dziecko jadło słodycze w Święta, nie przejmuj się tym co mówią inni – to Twoja decyzja i masz prawo wymagać, aby została ona uszanowana.

W przypadku starszych dzieci warto zadbać o to, żeby na stole pojawiło się ciasto w zdrowszej wersji, np. słodzone za pomocą owoców – bananów lub daktyli. Polecam np. przepis na pyszne ciasto dyniowe, którym zajadały się dzieci na ostatniej imprezie urodzinowej mojego synka.

Poza tym warto, aby wśród deserów na stole pojawiły się też owoce i bakalie. Mój synek np. jest wielkim fanem orzechów i rodzynek i chętnie po nie sięga, nawet jeśli w pobliżu znajduje się ciasto. Przy czym w kwestii orzechów pamiętaj, aby forma ich podania była dostosowana do aktualnych możliwości dziecka, gdyż orzechy stanowią ryzyko zadławienia. Niemowlęta i małe dzieci powinny dostawać orzechy w formie zmielonej. Orzechy w całości lub w kawałkach można podać dziecku, które potrafi już dobrze gryźć.

 

A co znajdzie się w menu wigilijnym mojego synka? Na pewno delikatny barszcz czerwony i rybka po grecku, a z przekąsek uwielbiane przez niego pierniczki 🙂 Przepisy na wszystkie wymienione dania znajdziesz w moim świątecznym eBooku, o którym wspominałam już powyżej.

Na koniec chciałabym życzyć Ci cudownych, rodzinnych i SMACZNYCH Świąt oraz udanego przyszłego roku!

Może zaciekawią Cię też inne artykuły:

 

Spodobał Ci się ten post? Podziel się wrażeniami ze znajomymi!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*