Jakie mleka roślinne wybierać?

Jakie mleka roślinne wybierać?

Bardzo często dostaję od Was pytania o to jakie mleka roślinne wybierać i jakie ja polecam i stosuję.

Używam w domu głównie napojów roślinnych, przede wszystkim ze względu na mojego starszego synka, który ma wrodzoną chorobę nerek, i w związku z tym jest na diecie niskobiałkowej. Mleka roślinne zawierają dużo mniejsze ilości białka niż mleko krowie. Wyjątkiem jest mleko sojowe.

Jeśli szukasz najbliższego zamiennika mleka krowiego pod względem wartości odżywczych to jest nim właśnie mleko sojowe wzbogacone w wapń. Jeśli jednak Twój maluch zjada białko z innych źródeł, je mięsa, jajka, strączki, orzechy itp. to spokojnie możesz korzystać z rozmaitości napojów roślinnych dostępnych na rynku. W diecie dzieci (i dorosłych też) generalnie mamy raczej problem z nadmiarem białka niż z jego niedoborem.

Wracając do tego na co zwracać uwagę przy wyborze mleka.

“Po pierwsze – zawsze sprawdzaj skład produktu. Generalnie, im krótszy skład, tym lepszy produkt.

Jeśli maluszek pije wciąż dużo mleka z piersi lub mleka modyfikowanego, najlepiej wybierać mleko o jak najprostszym składzie, czyli składające się z nośnika smaku (kokos, migdały, soja) i wody.

W przypadku starszych dzieci, i gdy mleko roślinne zastępuje zwykłe mleko w diecie malucha, wybieraj produkty wzbogacone w wapń, ale bez dodatku cukru.

UWAGA! Dzieciom do 5. roku życia nie powinno się podawać napojów ryżowych ze względu na skażenie arsenem.” – to fragment z mojego e-booka “Zamień kaszki dla niemowląt na domowe śniadania”. Więcej o e-booku przeczytasz TUTAJ.

Pamiętaj, że u dzieci poniżej roku żadne mleko, czy to roślinne czy zwykłe, nie może zastępować mleka matki lub mleka modyfikowanego. Możemy jedynie podawać je jako składnik potraw, np. naleśników czy kaszek. Przy czym kaszki w pierwszych miesiącach rozszerzania diety sugerowałabym jednak robić na wodzie, a na mleku dopiero w drugiej kolejności.

Starszym dzieciom, powyżej roku, wybieraj mleka wzbogacane w wapń. Pamiętaj, że mleko wzbogacone w wapń należy wstrząsnąć przed użyciem, bo wapń osadza się na dnie opakowania. Najlepiej gdy jest to wapń pochodzący ze sproszkowanych alg morskich lub węglan wapnia – te są najlepiej przyswajalne.

Unikaj w produktach dodatku soli i cukru. O ile na rynku jest dużo propozycji napojów bez dodatku cukru, o tyle takie wzbogacone w wapń a bez dodatku soli ciężej znaleźć. Tu możemy iść na kompromis (podobnie jak np. z chlebem) – soli w takim napoju są śladowe ilości, a dodatek wapnia ma ogromne znaczenie. Po prostu unikaj soli w innych produktach podawanych dziecku.

Jeśli chciałabyś dowiedzieć się więcej o tym jakie mleko wybrać dla dziecka odsyłam Cię w dwa miejsca:

  1. Artykuł dietetyk Zuzi Wędołowskiej http://szpinakrobibleee.pl/mleko-roslinne-a-zwierzece/
  2. Materiał wideo dietetyk Gosi Jackowskiej #kwadranszjackowska https://www.youtube.com/watch?v=Zjdg1yjwcgU

Jakie mleka ja stosuję?

Przede wszystkim stosuję napoje roślinne wzbogacone w wapń, bez dodatku cukru. Zwracaj na to uwagę, bo praktycznie każda marka ma różne wersje danego rodzaju mleka, i takie z cukrem i takie bez wapnia i takie z jeszcze innymi dodatkami.

Moje ulubione to:

  1. Mleko migdałowe Ecomil bez dodatku cukru, wzbogacone w wapń

    Składniki: baza migdałowa 99,2% (woda, migdały* 6%), skrobia z tapioki*, glon morski: Lithotamnium calcereum, naturalny aromat migdałowy*. *produkt rolnictwa ekologicznego.
  2. Mleko owsiane Inka bez dodatku cukru, wzbogacone w wapń

    Składniki: woda, owies 10%, olej słonecznikowy, węglan wapnia, sól morska, witamina E, witamina B6, witamina B2, witamina A, kwas foliowy, witamina D, witamina B12
  3. Mleko owsiane Natumi bez dodatku cukru, wzbogacone w wapń

    Składniki: woda, owies* (16%), olej słonecznikowy*, algi morskie: Lithotamnium calcereum, sól morska *składniki ekologiczne

    Uwaga: Mleko owsiane Natumi pomimo tego, że nie ma dodanego cukru jest znacznie słodsze niż np. mleko marki Inka. Ja robię na nim kakao, nie słodzę go dodatkowo. W kaszkach, ponieważ dodaję różne owoce, jest dla nas za słodkie.

Zauważ, że do mleka owsianego zarówno Natumi jak i Inka dodany jest olej słonecznikowy. Jest dużo ciekawszych tłuszczy, które warto stosować w diecie dzieci, i chociaż nie ma go dużo, to jednak, jeśli jest to jedyne mleko w diecie malucha, podawane codziennie, to może się go zrobić za dużo. Jak we wszystkim ważna jest różnorodność i najlepiej stosować różne mleka roślinne.

Kupuję także mleka Alpro, dostępne np. w Biedronce. Dużą ich zaletą jest właśnie dostępność (pozostałe mleka zamawiam najczęściej przez internet), ale skład mają nieco gorszy, bo zawierają zagęstniki i nieco gorsze źródło wapnia. Z mlek Alpro najczęściej wybieram migdałowe.

Alpro migdałowe, bez dodatku cukru, wzbogacane wapniem.

Składniki: woda, migdały (2,3%), wapń, sól morska, stabilizatory (mączka chleba świętojańskiego, guma gellan), emulgator (lecytyny (słonecznik)), witaminy (B2, B12, E, D2).
Także, jak widzisz, zawiera emulgator i stabilizatory, niemniej jednak są to składniki bezpieczne. Za to nie ma w składzie oleju słonecznikowego.

Podsumowując – zawsze czytaj skład przed zakupem, wybieraj mleka o jak najlepszym składzie i stosuj rotację, różnorodność jest ważna w każdym aspekcie żywienia.

Uwaga: Podane przeze mnie składy produktów były aktualne w listopadzie 2020. Producent może je zmieniać, więc sprawdzaj przed zakupem.

1 thought on “Jakie mleka roślinne wybierać?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

*